W Collegium Novum mamy dla Was kurs przygotowujący do Matury 2025, uwzględniający indywidualne potrzeby i plany związane z dalszą edukacją.
WYBIERZ KURS
Historia sztuki poziom rozszerzony
powtórzenie
uzupełnienie
usystematyzowanie
W Collegium Novum mamy dla Was kurs przygotowujący do Matury 2025, uwzględniający indywidualne potrzeby i plany związane z dalszą edukacją.
WYBIERZ KURS
130 GODZIN ZAJĘĆ
To łączna liczba godzin kursu z historii sztuki
Najlepsza oferta na rynku edukacyjnym!
WYKŁADY + ĆWICZENIA
26 spotkań po 4 godziny
razem 104 godziny lekcyjne
MATERIAŁY DO KURSU
arkusze maturalne,
ćwiczenia + wykłady
sprawdziany
próbne matury
KONSULTACJE i SEMINARIA
DODATKOWE
14 godzin lekcyjnych
z nauczycielem!
WARSZTATY
Jednorazowe
Warsztaty Umiejętności
4 godziny lekcyjne
DZIENNICZEK
pobieranie materiałów do nauki,
sprawdzanie swoich ocen i sprawdzanie,
co jest zadane jako praca domowa
PRÓBNA MATURA
Zewnętrzna matura próbna
4 godziny lekcyjne
NAGRANIA WYKŁADÓW
+ możliwość dodatkowego wykupienia dostępu do 40 godzin zarejestrowanych wykładów wybranego przedmiotu
Ponadto wszystkim:
Organizatorem kursu jest Collegium Novum – Niepubliczna Placówka Kształcenia Ustawicznego wpisana do rejestru placówek oświatowych pod numerem 1241K.
Nasze biuro rekrutacyjne mieści się przy ulicy Polnej 10/14 lok. 13 w Warszawie. Zajęcia, od jesieni 2024 roku (w związku z rozwojem placówki), odbywają się w nowym miejscu – XXVII LO im. Tadeusza Czackiego przy ulicy Polnej 5 w Warszawie.
Tworząc program maturalnego kursu historii sztuki na rok 2025, uwzględniliśmy zmiany w podstawie programowej dotyczące nauczania historii sztuki w szkole ponadpodstawowej oraz wytyczne Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do wymagań egzaminacyjnych, kryteriów oceniania oraz konstrukcji nowych arkuszy maturalnych.
Maturalny kurs historii sztuki to 130 godzin lekcyjnych, na które składają się:
Każdy uczestnik kursu:
Jest to jedyny tak profesjonalny kurs z tego obszernego przedmiotu.
W ramach zajęć są ćwiczone wszystkie sprawności oceniane na egzaminie maturalnym. Na zajęciach uczniowie oglądają liczne reprodukcje oraz otrzymują wydruki prezentacji multimedialnych z wykładami.
W programie kursu jest wyjście do muzeum.
Zajęcia prowadzi nauczyciel i egzaminator OKE.
Kurs prowadzony jest w systemie całorocznym. W trakcie zajęć wykorzystujemy nowoczesne techniki i materiały dydaktyczne. Są nimi w szczególności prezentacje multimedialne oraz „strefa kursanta” – platforma wymiany materiałów i informacji oraz e-strefa egzaminacyjna. Wszystko to ma na celu umożliwienie kursantowi maksymalnego wykorzystania oferowanych zajęć.
Na pierwszych zajęciach uczniowie otrzymują autorski program zajęć, którego treści są oparte na wymaganiach egzaminacyjnych (opisanych w Informatorze CKE), mających swoje źródło w podstawie programowej nauczania historii sztuki, oraz naszym doświadczeniu. Do programu dołączony jest harmonogram zajęć.
Sposób nauczania
Forma mieszana (wykłady, ćwiczenia, seminarium, konsultacje, sprawdziany, wyjście do muzeum, matura próbna):
Oczekiwane rezultaty po kursie:
Na każdych zajęciach kursanci otrzymują fragment materiału kursowego w postaci wydruku (dotyczącego właśnie omawianych tematów). Z tych poszczególnych fragmentów materiału teoretycznego powstaje spójny i bardzo obszerny skrypt (ponad 300 stron), umożliwiający przypomnienie i powtórzenie najważniejszych zagadnień w krótkim czasie.
Materiały do ćwiczeń i wykładów opracowuje nauczyciel:
Egzamin odbył się 22 maja 2024 o godzinie 14:00 i trwał 180 minut, a maksymalna liczba punktów do zdobycia to 60. W nowej formule matury (2023) zwracano uwagę na umiejętność formułowania samodzielnych argumentów dotyczących twórczości wybitnych artystów oraz stosowania specjalistycznych terminów związanych ze sztuką.
Złożoność Pytań: Tegoroczny egzamin wydaje się być trudniejszy pod względem analizy i interpretacji dzieł sztuki, co wymagało głębszego zrozumienia kontekstu historycznego i kulturowego.
Zakres Materiału: Większy nacisk na współczesne i mniej popularne style oraz artystów spoza Europy mógł przysporzyć trudności uczniom, którzy skupili się głównie na klasycznych epokach.
Umiejętności Krytyczne: Wymagana była większa umiejętność krytycznego myślenia i formułowania samodzielnych argumentów, co mogło być wyzwaniem dla uczniów przyzwyczajonych do bardziej schematycznych odpowiedzi.
Poniżej przykład jednego z najmniej popularnych obrazów Giorgione z 1505 roku, który jest prezentowany od lat na kursach maturalnych z historii sztuki, a który w tym roku został po raz pierwszy wykorzystany w arkuszach maturalnych.
Jeśli chodzi o wypracowanie, które jest ostatnim zadaniem maturalnym to w tym roku zawierało dwa tematy do wyboru
Temat 1.
Artystów […] intrygowało zarówno to, co lustro odbija, jak i to, co symbolizuje.
Michael Bird, 100 idei, które zmieniły sztukę, Londyn 2012.
Odwołując się do powyższego cytatu, omów sposoby, w jakich artyści wykorzystywali motyw
zwierciadła w swoich dziełach. W swojej pracy odwołaj się do trzech dzieł malarskich
pochodzących od średniowiecza do XX wieku.
Temat 2.
W architekturze XIX wieku można odnaleźć elementy zaczerpnięte ze sztuki epok
wcześniejszych. Na przykładzie trzech dzieł architektury z XIX wieku rozważ, w jaki sposób architekci inspirowali się sztuką epok wcześniejszych.
W przypadku pierwszego tematu można było uwzględnić Venus z lustrem czy Panny dworskie Diego Velázqueza, Portret małżonków Arnolfinich Jana van Eycka czy Czesząca się Władysława Ślewińskiego.
Odnośnie tematu drugiego maturzyści mogli posłużyć się przykładami takimi jak neorenesans – Kościół św. Karola Boromeusza w Warszawie , neogotyk – Parlament w Londynie czy styl neoromański, którego przykładem może być Marshall Field Wholesale Store w Chicago z 1885 roku architekta Henryego Hobsona Richardsona -rozebrany w 1930 roku.
Poza przygotowaniem na kursie maturalnym, o wynikach świadczą też pasja do sztuki i wiele godzin samodzielnej nauki. Matura z tego roku zaowocowała wynikami na poziomie 45-98 %.
Tegorocznym maturzystom życzymy wielu sukcesów i spełnienia artystycznych marzeń tym, którzy podjęli wyzwanie zmierzenia się z historią sztuki.
COLLEGIUM NOVUM – MATURALNIE NAJLEPSI!